Followers

Conversación

24 November 2011

Langkah Bendul????

salam....

meh nak citer...masa aku tengah busy2 lam bilik, dengar ramai yang serbu teratak azlan draman & samsiah ariffin nie...huhu pelik gak...tapi wat tataw je coz comfirm mak n abah punya geng...

tengah wat x tawu tu, dengar cam diorang ni discuss benda2 y cam menarik je untuk telinga aku ni haa..bila mereka sume dah pulang, aku tanya

"abah, ape cer?"

abah senyum...

"camnie...baru ni ada orang bertanyakan pasal kakngah(which is my sis)....nak masuk meminang...mak n abah dah setuju..kakngah pon suka...jadi abah rasa mungkin dah sampai jodoh dia..."

aku terkesima...hehhe...waaahhhh my sis yang aku paling sayang ni bakal jadi milik orang n aku tataw pape pon pasal ni y actually dah dirancang berbulan2...patot la dengar banyak tol solan abah tanye mamat tu (bakal adik ipar aku)...

then abah sambung "ila bagi kakngah tunang dulu eh,....nanti ila plak pastu wat majlis kawin sama"

"huh ila x nak wat sama....x special...hehe...."

aku tau abah tanye tu sebab ingat aku cemburu...x la abah...x cemburu pon...watpe laaa nak jeles kan adik sendiri...lagipon dah sampai jodoh dia...but then aku terpikir, dah 24 tahon aku hidup...abah pon dah 44..mak 45....dah tua...aku busy belajar...mungkin dorang dah nak sangat timang cucu....hehehe...tapi anak sulung dorang ni blaja lagi n x kan kahwin or tunang selagi x cukup preparation...aku anak sulung...tanggungjawab sangat2 besar, tawu...biarlah adik2 bahgia dulu...

lagipon abah pesan, nanti ila bawak kawan ila dak jerantut tu jumpa abah ye...suruh dia datang jumpe abah...insyaAllah, kalau ada jodoh, sampai lah masa untuk aku n my juan plak...lagipon da plan, dalam 2 tahon, insyaAllah turn aku plak...heee~~~

so sangat2 sopan, menarik, indah, cerita about my sis ni coz, first time bertentang mata pon masa keluarga that guy datang ari tu...cam orang dulu2 kan...hehe..

so semalam dah kuar gi PKNS cari hadiah untuk my sis...and for my adik laki kecik skali ni nama aiman yang giler sangat ngan angry bird...semua benda nak angry bird padahal game angry bird tu x penah main pon...pengaruh rakan sebaya dak 10 tahon..hahaha...

so malam tu mak ada citer yang family belah laki should give me something coz da langkah bendul..which is memang aku baru tau ada lak kena bagi2 barang ni...ingatkan just istilah ulu bendul je, eh...istilah langkah bendul je...rupanya ada lak adat2 bagi barang nie...ish3...macam2...padahal aku x kesah langsung hal nie...ermm tapi kalau dah orang nak bagi, sebesar kapal titanic aku tadahkan...hehehe

haaaa ada wat research sket pasal langkah bendul nie...baca2...=D












Apabila adik mendahului perkahwinannya dari Kakak , ia digelar Langkah Bendul.Benarkah apabila

berlaku Langkah Bendul ini dengan sendirinya martabat Kakak jatuh kerana dianggap tidak laku
atau tiada yang berkenan dengannya ? Sesetengah pihak mengambil berat tentangnya malah dianggap
sebagai salah satu pantang larang kononnya apabila adik berkahwin dulu, Kakak akan sukar mendapat
jodoh secara tidak langsung ia merupakan penghinaan kepada si Kakak.Mungkin juga ia membawa
perbalahan dan masam muka antara adik beradik.Tetapi ada juga yang tidak kisah mengenai hal tersebut.

Memberi hadiah atau persalinan kepada Kakak yang dilangkah bendul itu merupakan amalan tradisi yang
diamalkan oleh kebanyakan orang tetapi ada juga beranggapan ianya sudah tidak sesuai di zaman ini.
Perbuatan ini bukan menyusahkan malah membebankan pengantin lelaki.Dalam Islam tidak ada peraturan
siapakah yang harus berumahtangga dulu samada adik atau kakak apabila sudah sampai jodoh.

Islam mengajarkan kasih sayang, toleransi dan menggalakkan umatnya menjaga perasaan sesama insan.
Perlulah ada tolak ansur antara adik dan kakak malah sebaiknya si adik meminta keizinan dari Kakak
terlebih dahulu.

Islam tidak menggalakkan adat Melangkah Bendul ini dikenakan syarat-syarat yang ketat seperti memberi
hadiah atau persalinan serba satu sepertimana yang si adik terima.Kakak haruslah memahami dan merestui
niat suci adik dan bukannya mengambil kesempatan.

Islam menekankan hidup harmoni dan rukun damai dalam sesebuah keluarga dengan tidak menyinggung
perasaan sesama sendiri.Si adik harus bersyukur kerana telah mendapat jodoh dan janganlah hingga
membawa kepada bermegah diri.

Adat ini digalakkan asal tidak bercanggah dalam Islam sehingga membawa kesusahan pada Pengantin
lelaki tetapi terpulanglah kepada individu itu sendiri kerana Islam itu menyenangkan.





psssttt.....dah lama x gi Ulu Bendul...dating kat sana best gak nie..


No comments:

Post a Comment