Followers

Conversación

20 August 2010

kisah Lubuk Yu

adoi...ni ngah amik m0od nak study Network sebenarnyer tetiber teringat pasal Lubuk yu...dari dulu lagi aku nak post pasal nie tapi xde masa..huhu...

MARAN 10 Julai - Enam penduduk kampung yang terbabit dalam misi mencari dan menyelamat seorang mangsa lemas di Hutan Lipur, Lubuk Yu (foto), dekat sini dilapor meninggal dunia dalam tempoh seminggu selepas operasi itu. Kesemua mereka yang terbabit dalam operasi bermula 26 Jun hingga 30 Jun itu meninggal dunia akibat jangkitan bakteria leptospirosis (air kencing tikus) dan melioidosis (bakteria disebabkan air dan tanah).













Menteri Kesihatan,
Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, masing-masing satu kematian dilapor pada 3 Julai, 6 Julai, 7 Julai dan 8 Julai manakala dua kematian pada 9 Julai. "Mereka mula sakit selepas seminggu menyertai operasi itu, simptom utama adalah demam, batuk, sakit-sakit otot, cirit-birit. Empat orang meninggal di Hospital Sultan Ahmad Shah (HOSHAH) Temerloh dan dua lagi di rumah mereka," katanya kepada pemberita selepas menghadiri taklimat mengenai kejadian itu hari ini.



artikel kat atas ni mungkin ramai yang da tau...tapi aku ader citer pasal diri aku sendiri tentang tempat nie which is Lubuk yu la...

My Zali yang bitau pasal ader someone yang lemas kat Lubuk Yu ni...My Zali duk jengka so memang ley gi tengok la...so hari kejadian tu, dier bitau dier nak g Lubuk Yu nak tengok operasi menyelamat mangsa lemas kat situ...n masa tu la aku dapat tau yang mangsa tu main selam2 saper yang paling lama ngan 4 or 5 kot member yang lain, aku pon xsure tapi mangsa ni x naik2 lagi kat permukaan...erm n My Zali bitau yang upenyer pompan yang duk menangis kat sebelah dier tu isteri mangsa yang ader gak masa operasi menyelamat tu...erm sdey lak rasa masa tu tapi nak wat camner...n lepas beberapa hari lepas tu, barulah mangsa dijumpai(jap2...naper bahasa aku malam ni cam skema?? hahaha...lantaklah)...k sambung balik, lepas jer operasi tu, penyelamat2 yang tolong cari mangsa meninggal dunia cam pe yang korang baca kat atas tadi..syukurlah Zali x dijangkiti virus tu lepas balik dari tempat tu..


yang aku nak citer sebenarnyer pasal Lubuk Yu ni, ni lah tempat first yang aku n Zali gi masa nak membuang2 masa, tataw nak gi mana...masa tu gi ari ahad, so ramai gak owang tapi before this aku memg slalu da g ngan opah, atok n cousin2 aku...sampai lah 1 ari tu, ari yang wat aku n Zali xnak da gi Lubuk Yu...masa tu ari sabtu, malam tu aku bermalam kat umah akak dier kat jengka 1 n pagi2 lagi kitorang da blah da...ingat nak gi temerloh dalam kul 8 lbey...pastu kitorang teringat kat Lubuk Yu ni n rasa cam nak gi lagi...sampai2 je kat sana, rasa seram sejuk giler..yela sebab waktu pagi...kuar2 je dari keta, aku da berdebar coz aku n zali je yang ader kat situ n angin memang kuat giler....rasa seram pon ader..zali aku ni pon penakot gak sket2...haha...dier pon rasa xsedap hati...tapi masa nak masuk balik lam keta, zali tunjuk kat aku something, aku pon gi la tengok kat sungai tu...air kuat giler mungkin sebab malam sebelumnyer ujan lebat n patotlah ader angin kuat giler..aku pon tengok la sungai yang memang laju tapi air tetap jernih, xkeruh cam sungai2 lain lepas hujan...


then, ngan tetber je n nak dijadikan citer, pewot aku sakit giler....sakit memulas2 r..tak tertahan lagi..haha...so aku ajak la si zali ni teman aku jap gi toilet kat lubuk yu nie...ala...toilet dier pon x cam toilet n dah la jauh dari tempat parking keta...kitorang pon berjalan la gi toilet yang dalam 15 meter kot dari keta...before aku masuk toilet tu, aku nampak zali gi kat tebing sungai n selesai jer urusan berkenaan, aku kuar n aku rasa cam aku da berada kat tempat lain...da xde langsung angin yang kuat cam tadi...sumernyer tenang jer n aku cari la zali kat tempat dier tunggu tadi n serioous shit aku rasa berdebar giler cam nak gugur jantung biler tengok zali xde..aku pandang keliling aku n aku cari warna merah coz zali kai baju warna merah masa tu n mulut aku memang x henti2 r panggil dier...aku pusing toilet tu berapa kali da n gi kat tebing sungai tapi xder gak...masa tu aku teringat citer yang penah aku tengok, REST STOP...yang sowg pompan ni gi toilet gak n biler kuar, bf dier da ilang kena tangkap ngan serial killer...

masa tu tataw la nak citer camner, rasa takot giler n aku da terbayang zali kena culik ngan owang asli n aku rasa ader owang perhatikan aku n mungkin ader yang ngah tunggu nak terkam aku jer...aku tataw nak buat apa, so aku jalan balik ke kereta hoping that zali will be there...aku jalan ke depan tapi selang 5 saat, pandang belakang, tepi, depan balik pastu pandang belakang lagi..sampai je kat keta, aku xnampak pon zali n pintu keta berkunci, masa tu air mata aku da turun da...dalam hati aku sebelum datang ke kereta tadi, ader gak aku terpikir zali, gurau atau memang dier nak tinggalkan aku, tapi da keta ader, mane lak die gi...xkan la sampai hati dier nak menyorok lama giler dari aku...


masa tu, hati aku suruh gi balik kat toilet tadi, dari jauh, aku nampak lembaga tinggi berwarna merah keluar masuk toilet tu...aku nampak kabur sket sebab mata aku da penoh air da, cam ujan...lama2 tengok, baru aku cam, lembaga tu adalah zali..giler lega aku rasa...da sampai dekat ngan dier, aku nampak muka dier cuak n tanyer aku, aku gi maner...giler pelik upenyer dier pon cari aku gak...aku marah dier jangan bergurau n cakap betol2 yang dier tak menyorok dari aku but then kitorang sedar yang kitorang mungkin disorokkan...maksudnyer, aku xnampak dier, n dier xnampak aku, memang mustahil, keliling kawasan tu hutan n kalo da dier pakai baju warna merah, memang senang la nampak...

pastu zali bitau aku, yang dier nampak aku kuar toilet tapi lepas dier pandang aku, dier pandang sungai semula n tunggu aku datang kat dier la..tapi aku xdatang2...padahal tempat dier tunggu tu memang betol2 depan toilet tapi kat tebing sungai la...jauh sket n xde pokok yang halang pandangan kalo kuar dari toilet tu...saper yang penah gi, dapat la bayangkan...lepas tu kitorang cepat2 blah...ermm..mungkin tu pengajaran untuk kitorang supaya x gi da tempat camtu berdua...da macam wat maksiat lak...kalo ader paper jadi, tataw la camner nak buat...zali pk bunian sorok kitorang n halang pandangan kitorang, mungkin ya, mungkin x tapi y bagusnyer, kejadian tu cam nak sampaikan 1 mesej kat kitowg..korang ley teka kot...

pasal mangsa lemas ni pon, ramai yang kaitkan ngan benda2 ghaib tapi memang la tempat camtu ader penjaganyer, kan bukan kita jer makhlukNya kat dunia nie..tapi janganlah sampai cakap hal2 yang kita sendiri pon xpasti...just think + about what happened...

bagi aku n zali, lubuk yu tu tempat 1st date kitowg n maybe tu la last kitowg gi tempat tu...

lubuk yu Oh lubuk yu.....


masa 1st time kitowang gi Lubuk Yu ni,e kitorang jumper binatang pelik yang cantik...biler sentuh lembut giler cam kowang nampak kat gambar nie...aku pon tataw jenis binatang per thats why terus snap gambar dier...


No comments:

Post a Comment